onsdag 11 januari 2012

Frukost och vikten av ett öppet sinne


Frukost är definitivt min favorit måltid

Flingor med iskall mjölk

Det kittlar smaklökarna och väcker minnena om en glad barndom

Men jag gillar också variation

Medelkokta ägg med rostat bröd

Varm gröt med massor av kanel och socker. Havre, mannagryn, råg...eller varför inte en härlig, krämig risgrynsgröt


Jag kan se det framför mig: Jag är på Cafe Tintin i Göteborg (den riktiga på Engelbrektsgatan). Står och glor på frukosttavlan bakom servitriserna

"Frukost meny nummer två tack". Jajamensan. Här är det fest. Risgrynsgröt, kokt ägg med Kalles. Kaffe och jos

Jag har käkat frukost i olika länder och från många kulturer och dieter

Allt från det protein- och fettrika "Full English" till våfflor med bacon och sirap


Boer breakfast med sin kombination av kryddig nötkorv och majskornsgröt till Eggs Benedict

Cafe Au Lait med en uber färsk croissant i Paris till Congee i China Town

Frukost associerar jag med tolerans, insåg jag häromdagen

Tycker du att en viss frukost är "helt fel" eller "konstig" då har du helt enkelt inte rest tillräckligt runt världen

Eller så har du det, men alltid sett till att ha ett paket flingor till hands


/LHW - diggar frulle!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar